WIVNL social hackathon: proces & lessons learned

Waarom een hackathon?

Zoals je kunt horen, weet de nederlandstalige Google Assistant nog niet goed raad met het Coronavirus. Terwijl je juist met een voice assistant of een chatbot relatief makkelijk veel gestelde vragen kunt beantwoorden. Je bereikt veel mensen op een makkelijke manier, en kunt zo de werkdruk bij je communicatiemedewerkers en verlichten.

Met dat idee in het achterhoofd werkt Women in Voice Nederland vandaag aan een Corona conversational starter kit. Met deze kit geven we je een quickstart waarmee je snel zelf aan de slag kunt met voice assistants, voice search en chatbots.

Tijdlijn

  • 3 maart: wild idee – er is nog niets te horen over Corona op de Google Assistant.
  • 4 maart: aantal WIVNL-community leden toont interesse in een corona hackathon. Doel een action live zetten op Google Assistant.
  • 5 maart: Slack channel ingericht
  • 9 maart: locatie gevonden! Apple weert actions van niet-officiele instanties.
  • 8 maart: eerste flows worden voorbereid. Focus op voice voorbeelden voor bv. RIVM en GGD.
  • 12 maart: van fysieke naar virtuele hackathon
  • 13 maart: hackathon!

Voorbereidingen

Praktisch
Locatie, lunch, hulpmiddelen, schermen, stekkerdozen en desinfectiemiddelen.

Inhoud
– Flow voorbereid voor een Corona zelftest.
– Persona ontwikkeld
– Tijdens de hackathon: aantal RIVM FAQ’s geanalyseerd.

Proces
– Document opgesteld voor praktische voorbereiding
– Document opgesteld met scope & deliverables
– Website www.womeninvoice.nl gebouwd als manier om de starter kit te presenteren, en onze eigen learnings te documenteren.

Van fysiek naar virtueel

Toen we besloten om een hackathon te organiseren, leek het Coronavirus nog op redelijke afstand. Wel besloten we om maximaal 10 mensen fysiek bij elkaar te brengen. Maar een dag voor de hackathon werden we ingehaald door de realiteit: veel vragen, veel zorgen, een zieke…kortom: reden genoeg om onze verantwoordelijkheid te pakken, en de fysieke bijeenkomst af te zeggen.

We hebben de hackathon vervolgens virtueel gemaakt:

  • De onderwerpen van de hackathon onderverdeeld in makkelijk op te pakken, onafhankelijke werkpakketten (voice action, chatbot, snippet/faq/website).
  • Plenaire start via Google Hangouts waarin we begonnen met een teamrondje, vragen bespraken en werk uitzetten. Gevolgd door werkblokken van 2 uur, waarin ieder team zelf aan haar eigen onderwerp werkte, met Slack, telefoon en Google hangouts als communicatiemiddelen.
  • Trello was wel aangemaakt, maar hebben we niet gebruikt, aangezien we met een kleine groep waren.