Voice action

Hedwyg van Groenendaal en Carla Verwijmeren werkten tijdens de hackathon aan een prototype voice action.

Photo by Thomas Kolnowski on Unsplash

Wat is een voice action?

Een voice action is een voice app op de Google Assistant. Je kunt Google Assistant gebruiken op je telefoon of via een smart speaker (Google Home, Google Nest). Je opent een voice action met het zinnetje ‘Hey Google, …praat met’, gevolgd door de naam van de voice app.

De WIVNL Corona voice action

Tijdens de Women in Voice social hackathon ontwikkelden we dit prototype voor een Corona voice action: de Corona zelftest.

Corona en Google Assistant

We kunnen het prototype niet live op de Google Assistant zetten. Om het verspreiden van onjuiste of onethische informatie over Corona tegen te gaan, heeft Google besloten om alleen voice actions over Corona toe te staan die afkomstig zijn van officiele instanties. Alle andere voice actions over Corona worden van de Google Assistant verwijderd.

Tips voor het schrijven van een voice action

Schrijven voor voice is een vak apart. Carla Verwijmeren, eigenaar van Smartvoices, geeft je graag wat tips.

Voorkom onduidelijke keuzes
Niet:
Voice Assistent: Wil je zwart of rood?
Gebruiker: Ja

Wel:
Voice Assistent: Wat kies je, zwart of rood?

Stel vragen die je gebruiker eenvoudig kan beantwoorden.
Als je gebruiker meer dan drie woorden nodig heeft om een vraag te beantwoorden, herschrijf dan je vraag.

Geef maximaal 3 keuze-opties aan in je vraag
Bij meer dan drie opties wordt de cognitieve belasting al snel te hoog.

Voorkom doodlopende paden in je dialogen
Bij voice assistants komt het vaak voor dat je gebruiker niet reageert, of een onduidelijke of slecht verstaanbare vraag stelt. Zorg in zo’n geval altijd dat je voice assistant een fallback-antwoord geeft. Bijvoorbeeld het verzoek om de vraag nog eens te herhalen.

Help je gebruiker als je voice assistant er niet uitkomt
Zorg altijd voor 3 fall-back antwoorden die de gebruiker steeds beter begeleiden naar het zogenoemde happy path. Houd de oorzaak van het niet begrijpen bij de voice assistant. En zorg ervoor dat er geen ‘dead end’ ontstaat na de 3e keer maar geef een alternatief.

Bijvoorbeeld:
– 1e keer geen valide input: Sorry, kun je dat herhalen?’
– 2e keer geen valide input: Ik begrijp je niet. Kies tussen A of B.’
– 3e keer geen valide input: Helaas kan ik je niet helpen omdat ik je niet goed begrijp. Kijk op www.<naam>.nl (of bel <tel. nr.>) voor meer informatie.

Voorkom de ‘uncanny valley’
Zorg ervoor dat je gebruiker weet dat hij met een virtuele assistent te maken heeft, en niet met een echt mens. Als je voice assistant teveel op een mens gaat lijken, maar het niet is, zorgt dat bij mensen voor een nare indruk. Dit heet het uncanny valley effect.

Wees vriendelijk
Zorg voor een sympathieke welkomstboodschap en afsluiting van de dialoog.

Hou je gebruiker binnenboord
Vermijd dat je gebruiker het woord ‘stop’ moet zeggen. De Google Assistant breekt de dialoog dan af.