Chatbot

Coraline Krak-Schaafsma en Pauline Baert ontwikkelden tijdens de hackathon een chatbot.
Anja de Castro ontwikkelde de bot persona en werkte mee aan de flows
Conny Boots en Maaike Groenewege analyseerden een aantal FAQ’s van het RIVM en schreven ze om naar conversational

Waarom chatbots

Ondanks dat we Women in Voice zijn, mag in een conversational starter kit een chatbot niet ontbreken. Al was het maar omdat zowel voice assistants als chatbots onderliggend grotendeels dezelfde content en technologie gebruiken. Als je de een hebt, is de ander niet een heel erg grote stap.

Maar vooral: chatbots hebben hun nut al bewezen in crisissituaties. Het Japanse chatbotbedrijf Bespoke.ai heeft met hun BeBot snel relevantie informatie kunnen bieden bij de aardbevingen en nu ook bij het Coronavirus. In Singapore heeft de overheid een Corona chatbot beschikbaar gesteld, waar mensen terecht kunnen met veelgestelde vragen.

De kracht van beide voorbeelden zit’em in drie zaken:

  • Betrokkenheid van de overheid: overheidsinstanties voeren regie op het informatiebeleid, technologiepartners zorgen voor een snelle realisatie en beschikbaarheid.
  • Relevante en correcte informatie vanuit een betrouwbare bron. Met de veelheid aan informatie en misinformatie over Corona op social media is het belangrijk dat mensen weten waar ze betrouwbare, correcte en relevante informatie kunnen vinden.
  • Continue updates van de informatie in een snel veranderende omgeving. Conversational technologie stelt je in staat om heel snel informatie te kunnen wijzigen en toevoegen. Maar om ervoor te zorgen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt, is het cruciaal dat deze taak goed wordt ingericht: eigenaarschap, duidelijke werkprocessen, korte lijnen en helderheid over de status van informatie.

Voorbeeld chatbot

Tijdens de hackthon bouwden we een chatbot met een Corona zelftest en enkele FAQ’s van het RIVM. Het resultaat vind je rechtsonder aan de pagina. Voor deze hackathong mochten we gebruik maken van het platform en de expertise van Oswald.ai, waarvoor dank!

Let op: laatste versie chatbot is van 13 maart!

Let op: de chatbot die momenteel life staat, is van 13 maart. Inmiddels is er al weer veel gebeurd, waardoor de flow niet meer volledig past bij de situatie. WIVNL heeft inmiddels een nieuwe flow ontworpen. Deze is beschikbaar als open source content; je vindt hem op de pagina Open source flow: online corona-test .

Wat er nog meer zou kunnen…

De chatbot bevat nu een Corona-zelftest. Maar met meer tijd, centrale regie en duidelijke lijnen, zou er nog veel meer kunnen:

  • Actuele status van het virus in Nederland
  • Instructiefilmpjes voor handen wassen, social distancing en andere preventieve maatregelen.
  • Instructies voor wat te doen bij besmetting
  • Actuele status omringende landen en reisrestricties
  • Informatie voor ouders met kinderen thuis
  • Informatie voor ouderen, meldpunt voor ouderen die zorg of boodschappen nodig hebben.
  • Contactinformatie relevante instanties
  • Nieuwsberichten en algemene updates
  • Toegankelijkheid: chatbot in meerdere talen, chatbot die je kunt bellen, beeldmateriaal voor laaggeletterden.

Ervaringen tijdens het bouwen

Tips voor het schrijven van een chatbot